Hoe je met voeding een stralende en vooral gezonde huid krijgt

De gezondheid van je huid is afhankelijk van je voeding. Eet je dus niet gezond dan kan je de duurste crèmes smeren die er maar te koop zijn. Ze zullen er niet voor zorgen dat je een gezonde huid krijgt.

Daarom kan je beter niet voor dure crèmes kiezen. Je kan beter terug naar de basis gaan. Dit betekent dat je ervoor kiest om je huid van binnenuit gezond te maken. Je leest in dit artikel aan welke soort voeding je huid de meeste behoefte heeft.

gezonde huid avocado

Kan je door voeding een stralende huid krijgen?

Je zou kunnen zeggen dat je huid een spiegel is van de binnenkant van je lichaam. Bij een te korte nachtrust krijg je wallen onder je ogen. Drink je te weinig dan krijg je last van gesprongen lippen. Als je last hebt van acne is er in de meeste gevallen spraken van een verstoorde hormoonbalans.

Zorg je niet goed voor je lichaam dan heeft het totaal geen zin om dure crèmes op je gezicht te smeren. Je bent dan meer bezig met het bestrijden van symptomen in plaats van dat je de oorzaak bij de bron aanpakt.

gezonde huidHeeft een gezichtscrème gebruiken dan totaal geen nut?

Door het gebruik van een goede gezichtscrème kan je zeker wel dichter bij een gezonde, stralende huid komen. Ten eerste is het belangrijk om je huid goed tegen de zon te beschermen. Dit doe je met een goede zonnebrand of met een foundation met een beschermingsfactor.

Er zijn echter een groot aantal gezichtscrèmes te koop die ingrediënten bevatten die schadelijk zijn voor de huid. Er kan bijvoorbeeld parfum in verwerkt zijn. Hierdoor ruikt de crème heel erg lekker, maar hierdoor heb je wel een grote kans op huidirritatie.

Lees daarom voordat je een crème koopt eerst goed de verpakking om te zien welke stoffen er in de crème verwerkt zijn. Je innerlijke gezondheid is de basis om ervoor te zorgen dat je een stralende huid hebt. Ook bij gezichtsmaskers zoals je die hier kan vinden moet je écht goed nakijken wat er juist in de producten is verwerkt.

Voeding en leefstijl

De conditie van je huid zit voor een deel in je genen. Deze hangt ook af van de voeding die je eet en van je leefstijl. Aan genetische factoren en huidveroudering ontkom je niet. Wat je wel kan doen is dit proces versnellen of vertragen. Met deze tips krijgt je huid een jeugdige uitstraling:

vitamine c huidVitamine C

Deze vitamine draagt bij aan de vorming van collageen. Deze stof helpt je om de huid van binnenuit te versterken. De productie van collageen neemt vanaf je 25e jaar langzaam maar geleidelijk af. Ook externe factoren zoals bijvoorbeeld roken, uv-straling en voedingsmiddelen hebben hier een grote invloed op.

Het gevolg daarvan is dat je huid zijn stevigheid gaat verliezen en zal tekenen van veroudering gaan vertonen. Nog een voordeel van vitamine C is dat het een anti oxidatieve werking heeft. Het helpt om je huid te beschermen tegen zonlicht en vervuiling.

Zink

Dit is een sporenelement wat niet door je lichaam zelf wordt aangemaakt. Je moet dit dus voldoende binnenkrijgen. Dit kan zowel via je voeding als met een supplement. Door zink wordt de huid van binnenuit gevoed. Ook helpt het de huid bij het zelf herstellend vermogen.

Bronnen van zink zijn onder andere peulvruchten, vlees, gevogelte, zaden, schelp- en schaaldieren en noten. Wil je zink als supplement gebruiken dan kies je het beste voor zink methionine.

Probiotica

Last hebben van een veranderende immuunrespons kan worden veroorzaakt door een afwijkende darmflora. Hierdoor kunnen huidziekten zoals psoriasis, eczeem, roos en acne ontstaan. Heb je last van huidproblemen, dan is het goed om eens goed naar je spijsvertering te kijken.

Er is namelijk een grote kans dat je huid opknapt wanneer jij de balans in de darmen weer in evenwicht brengt. Om dit te bereiken is het nodig om genoeg probiotica te gebruiken. Hieronder vallen onder andere kimchi, kombucha en kefir.

Eigenlijk zijn probiotica levende bacteriën die van nature al in ons spijsverteringsstelsel voorkomen. Ook probiotica is verkrijgbaar als supplement.

Vitamine B

Vitamine B2, B3 en B8 helpen je om je huid van binnenuit gezond te krijgen. B-vitamines komen voor in noten, zaden, lever, vis en zuivel. Ze activeren ook de natuurlijke energie. B8 helpt je om je haar te laten groeien, B2 heeft een anti oxidatieve werking. Voor een gezonde huid mag vitamine B dus niet ontbreken in je voeding.

Olijfolie

In olijfolie zitten vitamine A en vitamine E. Deze helpen je om de huid mooi en gezond te houden. Wat het meest bijzondere is aan olijven is dat ze polyfenolen bevatten. Deze hebben een anti oxidatieve werking.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.